Generalforsamling 2019

Tirsdag den 19. marts, kl. 19.00

Strøby Forsamlingshus

Velkomst ved formand Henrik Bertram Pedersen.

29 deltagere

Besøg fra Stevns Kommune, Natur og Miljø. Tine Jensen og Mads Lillelund, natur og miljømedarbejdere holder oplæg om naturpleje, rekreative projekter, samt nye projekter i Tryggevælde Ådal.

I løbet af 2018 har Natur og miljø arbejdet med følgende indsatser i Ådalen:

-          Styning af pil og poppel i Ådalen. Der er flere ældre træer i Ådalen og der er et ønske om at bevare naturen og den kulturhistoriske værdi de besidder.

-          Åens tilgroede bredder

-          Repareret flyder på broen og kajakbroer

-          Fjernet hegnspæle og renset rør

-          Ryddet træer på Elbækengen

-          Fugletælling

-          Repareret spuns og lagt grus ud

Natur og miljø arbejder for en højere biodiversitet i Ådalen. Det sker ved at afgræsse. Græsning giver høj biodiversitet. Kommunen arbejder med de lodsejere der gerne vil afgræsse.

Vandstanden er stigende i Tryggevælde Ådal, og derfor skal vi kunne håndtere større vandmængder. Natur og miljø undersøger om holmrenderne (sidegrøfterne) de virker eller ikke virker.

Rekreative faciliteter er alt fra bænke til legepladser. Borgerne har typisk indflydelse på hvad der bliver lavet, da det ofte er henvendelser fra borgere der sætter ting i gang.

Der findes en Landsby og udviklingspulje og en naturpulje til nye projekter.

Der kommer bl.a. en ny gangbro ved Stolpehuse, som skal føre til et fuglekikkertårn.

Natur og miljø arbejder på at etablere et stisystem fra Hårlev-Ammerup-Valløby. Målet er at borgere i området vil benytte Ådalen mere, turister vil opdage området og at Tryggevælde Ådal opnår samme status som kommunes øvrige attraktioner.

Fokusområder i 2019:

-          Øget græsning – og samarbejde med lodsejere

-          Øget vand i ådalen – holmrender

-          Formidling af stynede pil og poppel

-          Bord/bænk sæt langs stier + bænk i fugletårn

Tak til Tine Jensen og Mads Lillelund for deres besøg og oplæg.

1.      Valg af ordstyrer

a.      Erik Løvgren

2.      Valg af stemmetællere

a.      Annelise og Poul Madsen

3.      Formandens beretning, herunder de projekter Borgerforeningen har gang i.

a.      TRAFIKKEN

i.      Regeringen og Dansk Folkeparti har sikret 578 mio. til vejprojekt. Det er besluttet at vi skal have en sydlig forbindelse. Fra Klippinge til Sydmotorvejen.

ii.      I første omgang skal der laves en VVM undersøgelse (Vurdering af Virkninger for Miljøet) denne forventes afsluttet i 2021.

iii.      Etablering af vejen forventes at starte i 2024

iv.      Dog bliver planerne kun en realitet hvis alle parter kan blive enige efter folketingsvalget.

b.     MAJSTANGEN

i.      Majstangen er slidt og har brug for vedligeholdelse. Gitteret er korroderet, bænkene er rådne og mangler understøttelse og fundamentet mangler mørtel flere steder.

ii.      Borgerforeningen er i kontakt med kommunen vedr. vedligeholdelsen. Derudover har vi fået et tilbud på ca. 30.000 kr.

iii.      Borgerforeningen arbejder videre med vedligeholdelsen af majstangen i 2019.

c.      NORDLIGE GADEKÆR

i.      Tak til Peter Z. Pedersen, Flemming Olsen og Uffe Harhorn for at vedligeholde det nordlige gadekær.

d.     SYDLIGE GADEKÆR

i.      Borgerforeningen er blevet kontaktet af kommunen mhb. På oprensning af det sydlige gadekær med microber. Kommunen starter i løbet af maj.

e.      STRØBY FÆLLED

i.      Borgerforeningen har underskrevet en brugsrets aftale med Stevns Kommune, dvs. kommunen beskærer træerne og slår græs. Opfører vi noget nyt på græsarealet, skal vi selv vedligeholde det.

ii.      De er i gang med at styne træerne dernede, men der er stadig mange løse store grene dernede. Pas på i blæsevejr.

iii.      Vi har fået et areal som vi kan benytte – hvad skal der være? Hvis du har en god ide, støtter borgerforeningen gerne med hjælp til at skaffe økonomi til dit projekt.

iv.      Alle er velkomne til at komme med forslag til hvad de kunne tænke sig der skulle være på Fælleden.

f.       FLAGNING PÅ MAJSTANG

i.      Tak til Leif Mikkelsen som sørger for flagningen.

Strøby Bygade 45

Mob. 61 39 02 39

g.      SPONSOR

i.      Tak til DagliBrugsen Strøby, Steen Hansen

h.     UDLEJNING AF FLAGSTÆNGER

i.      Tak til Lisbeth, Jens og Peter Pedersen

Zarpegårdsvej

4671 Strøby

Mob. 20 33 77 43

Spørgsmål til beretningen:

·        Afklaring af arealet vi har overtaget

·        Fjerner de alt det de har skåret af? Vi er blevet lovet at alt bliver fjernet

·        Når vi skal lave alt det spændende nede på Fælleden, hvem har så den koordinerende rolle? Det ligger hos bestyrelsen.

·        Skal vi lave en masterplan eller bruge den plan vi allerede har?

·        Jagtretten på muldvarper? Vi kontakter kommunen ift. muldvarper

4.      Kassereren fremlægger det reviderede regnskab

a.      Regnskabet er godkendt

5.      Valg til bestyrelsen:

a.      Kassereren (Inge Janning, modtager ikke genvalg) bestyrelsen foreslår Jens Christiansen

i.      Jens Christiansen er valgt

b.     Bestyrelsesmedlem, bestyrelsen foreslår Sara Christiansen

i.      Sara Christiansen er valgt

c.      1. Suppleant, bestyrelsen forslår Inge Janning

i.      Inge Janning er valgt

d.     2. Suppleant

i.      Per Nielsen er valgt

e.      Bilagskontrollant (Erik Løvgren Jensen modtager genvalg)

i.      Erik løvgren genvalgt

f.       Bilagskontrollantsuppleant (Uffe Harhorn, modtager genvalg)

i.      Uffe Harhorn genvalgt

6.      Kassereren fremlægger bestyrelsens forslag til medlemskontingent og budget for 2019

a.      Det er frivilligt at betale kontingent

b.     Bestyrelsens forslag er godkendt

7.      Indkomne forslag

8.      Evt.

a.      Har man tid og mulighed, er man velkommen til at forsyne shelterne med brænde.

b.     Sara fra Borgerforeningen fortæller om det nye forum LandsbyForum, som er et udviklingsprojekt i kommunen. Planen er at samle repræsentanter fra foreninger i alle landsbyer i Stevns kommune og etablere et forum hvor de kan udveksle erfaringer og samarbejde på tværs. På sigt vil der komme en IT løsning så alle kan være med og det vil være muligt at se hvad der sker i de forskellige landsbyer på hele Stevns. Udviklingsprojektet skal løbe hele 2019.