Referat af generalforsamling

onsdag. d. 20.marts 2013

1.    Velkomst ved formand Henrik Bertram Pedersen

2.    Indlæg v. Leif Nielsen, kommunalbestyrelsesmedlem og formand for Trafiksikkerhedsrådet, om trafikken gennem Strøby.

Leif startede med en historisk anekdote om Strøby Bygade gennem tekst af Martin A. Hansen og causerede på den måde frem til trafikproblemer i Strøby i dag. Ved det tidlige arbejde med kommunens budget for 2013 foreslog rådet, at der i Stevns kommune var behov for ca. 7.mill. kr. for at klare nogle af kommunens trafikalt ”sorte” pletter, heraf var knap 3 mill. afsat til trafikforbedringer i Strøby. Statens indgreb mod kommunerne anlægsbudgetter reducerede kommunens ønsker på 120 mill. til 60 mill. og så forsvandt pengene til trafiksikkerhedsarbejder i Stevns kommune næsten helt. Leif har inviteret Strøby Borgerforening til Trafiksikkerhedsrådets næste møde torsd. d. 30.maj, hvor foreningen kan fremføre sine ønsker og måske bare få sit ønske om ”Min fart”-skilte fremskyndet.

Leif orienterede også om de forhandlinger, som foregår mellem Stevns og Køge kommuner omkring trafikafviklingen fra Stevns mod hovedstaden.

3.    Indlæg v. Poul Madsen, kommunalbestyrelsemedlem, om ”Hvor er vi henne med Strøby Fælled?”

Strøby Borgerforening er kommet med indspark og Stevns Kommune lavede en stor plan om Tryggevælde Ådal, som inddrog Fælleden. Der er vedtaget en lokalplan for området, der ikke omtaler udstykning, men stiller området frit for lokale borgeraktiviteter.

Hvad vil Strøby borgerne med Fælleden? Skal det være Borgerforeningen eller en ”Fælled-forening”, som skal trække projekterne igennem. For Stevns Kommune er det springende pkt. omkring nye tiltag naturligvis også anlægsudgifter; men kommunen vil være uhyre forbeholden, når noget binder den til en dyr fremtidig drift af sådanne anlæg. Meget afhænger derfor af lokalt engagement, og opfordring til lokale initiativer blev hermed givet

Generalforsamlingens dagsorden.

o   Valg af ordstyrer: Erik Løvgren Jensen blev valgt.

o   Beretning om Borgerforeningens arbejde i det forløbne år:

a.    Trafikken: P.b.a. Leif Nielsens indlæg redegjorde Henrik for vores tiltag i nærmeste fremtid; altså deltagelse i Trafiksikkerhedrådets møde og arbejde pt. for opsætning af ”Min fart”-skilt

b.    Strøby Fælled: P.b.a. Poul Madsens indlæg forsikrer formanden, at foreningen vil engagere sig i sagen og håber på at kunne aktivere så mange borgere som muligt – uden dette kan projektet have lange udsigter.

Foreningens vil arbejde for, at AIK-veteranerne fortsat kan bruge Fælleden til deres lokale træning.

c.    Det nordlige gadekær – indlæg ved Jesper Kjerri Hansen, som orienterede om arbejdet med gadekæret. Når vi bliver enige med Danmarks Naturfredningsforeningen om udformningen, er der midler til at klare den planlagte oprensning og renovering i 2013

Beretningen blev godkendt

o   Fremlæggelse af igangværende projekter, heriblandt projekt ”Strøby Fælled”

Se omtale ovenfor.

o   Fremlæggelse af regnskabet for 2012 og budgettet for 2013

Kasserer Inge Janning fremlagde regnskabet for 2012 samt budget 2013.

Regnskabet og budget blev godkendt.

o   Valg til bestyrelsen:

Følgende er på valg:

Kasserer: Inge Janning (modtager genvalg)

Inge blev genvalgt.

1 bestyrelsesmedlem (Belinda L. Hansen modtager genvalg)

Belinda blev genvalgt

2 suppleanter (Erik Larsen modtager genvalg)

Erik blev genvalgt.

Der blev ikke valgt en 2. suppleant

1 revisor (Anders Pedersen modtager genvalg)

Anders blev genvalgt

1 revisorsuppleant (Uffe Harhorn modtager genvalg)

Uffe blev genvalgt.

Medlemskontingentet bliver fortsat baseret på frivillige bidrag.

o   Indkomne forslag:

Vedtægtændring om, at ordet revisor ændres til ”Bilagskontrollant” – fordi som revisor skal man stille en garanti på 20.000,-kr. Det kan vi ikke pålægge en borger, som påtager sig jobbet.

Forslaget blev vedtaget

o   Eventuelt : Ingen indlæg

o   Så var der Gullaschsuppe og livlig snak over bordet.

(ref. August Hansen)