Referat af Cafemødet i Strøby Forsamlingshus

Onsd. D. 24.august 2011

Aftenens ordstyrer: Poul Madsen

1. Velkomst v. formand Henrik Bertram Pedersen

Henrik sagde velkommen til alle fremmødte, gav udtryk for at han håbede på en blød og kreativ aften hvor vi kunne udveksle ideer og tanker omkring vores grønne boldområde (Strøby fælled). Opfordrede til at alle mødedeltagere afleverede deres evt. mailadresse.

1. Indlæg v. Poul Madsen, bruger fra Strøby og i Kommunal bestyrelsen

Startede med et historisk tilbageblik omkring sportspladsen, vores fantastiske åndehul som er og kan blive til stor glæde for børn, unge og ældre samt fodboldfolk, naturvenner, Martin A Hansen-projektet, Husflidsskolen, og senest Tryggevælde ådals hus m.m..

Fokuspunktet i aften er det grønne område – hvad kan det være udover fodboldbane?– hvad kan Tryggevælde Å bruges til rent naturmæssigt?

Det er rigtigt vigtige i aften er at alle interessenter får meldt ud hvad de synes vores området kan bruges til.

Vigtigt at vi får alle de gode ideer frem og vi også hører hvad andre har af forslag til hvad området kan bruges til.

Kommunens arbejde med kommune- og lokalplaner trænger til input fra borgerne.

Det er vigtigt at alle i Strøby og omegn er opmærksomme på at vi har Strøby Fælled, dette store, flotte område.

Han afsluttede indlægget med en opfordring til at vi alle gik derfra i enighed om at få det bedst mulige ud af arealet.

1. ”Absolut Landskab” Indlæg v. Sara Berg, Kommuneplanlægger i  Stevns kommune.

For snart 1½ år siden startede arbejdet med Helhedsplan for Tryggevælde Ådal, hvor der er rigtig mange interessenter. Der er startet forskellige arbejdsgrupper. En af dem drejer sig om bygningen af et ”Tryggevældehus”, placeret på de nuværende fodboldbaner i Strøby, ”Strøby Fælled”. Der er lavet et skitseforslag som viser hvordan et sådant hus, der skal rumme et utal af aktiviteter omkring nogle jordnære servicefunktioner som toilet mv., kan komme til at se ud.

Da Strøby ligger centralt i forhold til ådalen og der er i forvejen er en sti/bro over åen samt gode p-forhold  og det er et offentligt område, har man valgt Strøby til placering af Tryggevældehuset som så skal være centrum i formidling af ådalens værdier. Som man kunne se på de omdelte tegninger, er forslaget at man bygger videre på det hus, der ligger der i forvejen, derefter en legeplads og boldbane og til sidst shelter og derefter stedet med den eksisterende shelter samt plads til kanoer m.m.

Disse tanker er et forslag – som arbejdsgruppen har arbejdet med. (Der er stadig en gruppe der arbejder med projektet.)

Ref. Cafémøde..forsat

1. Idéudveksling i grupper ca. 45 minutter

´Se vedlagte bilag

Inden vi gik over til gruppearbejdet bad formanden for AIK Bjarne om ordet.

Han fortalte at fodboldklubben tidligere har ansøgt kommunen om nogle ting de gerne vil have ved Strøby hallen, de har bla. et stort ønske om en kunststofbane i forbindelse med det nye anlæg ved Strøby hallen og det var i den forbindelse at foreningen inddrog Strøby Fælled som et udelukkende økonomisk argument. Han takkede for invitationen og for den gode dialog han har haft med formand Henrik Bertram fra Strøby Borgerforening.

(Se vedhæft. resumé af gruppernes arbejde)  (nedenfor dette referat)

1. Opsummering i plenum (indsamling af alle forslag)

De forskellige forslag blev diskuteret og der var en god dialog ved og mellem bordene.

Sara Berg afrundede med at forklare forskellen mellem en kommuneplan og en lokalplan. Så længe der ikke bygges større ting, kan der arbejdes indenfor den eksisterende kommuneplan.

Poul Madsen afrundede med bemærkninger om at tingene udvikler sig efter, hvor meget frivilligt engagement der kan findes og hvor meget økonomi der kan stables på benene.

1. Indsamling af mailadresser for fremtidig information

Borgerforeningen sørger for at alle deltager for fremsendt referat fra mødet og bliver orienteret om hvad der sker fremover omkring Strøby Fælled.

1. Tak for i aften

Formand Henrik Bertram afsluttede mødet med at understrege at aftens mål er nået! Ideerne er på bordet – Udtaler glæde over fremmødet og aftenens forløb.. Tak til de 2 kommunalbestyrelses medlemmer det deltog i mødet.

(Ref. Belinda/August, Strøby Borgerforening)

Resume af gruppernes forslag til brug af Strøby Fælled, borgermøde onsd. D. 24.aug.11

Almene betragtninger:

Hele arealet skal holdes åben for alle.

Fælleden skal være en ”mødeplads” for børn, unge og  gamle / lokale og besøgende.

Fælleden skal rumme muligheder for:

ü  Alle slags boldspil, herunder 7 og 11-mands fodbold.

ü  Motions- og fitness-muligheder

ü  Div. Udfoldelsesmuligheder for unge og ældre, fra BMX-cykling til Petanque.

ü  Familieudflugter m. grill mm.

ü  Sct. Hans-bål og lign. fællesarrangementer.

ü  Kano- og kajakplads.

ü  Koncerter, fest, cirkus mv.

ü  Spejderaktiviteter som bål, teltslagning osv på arealet hvor nuværende shelter mm ligger.

Legeplads:

ü  Børns leg og tilstedeværelse skal indtænkes i alle tiltag

ü  Småbarnsfamilier/dagplejen tilgodeses med alderssvarende legeområde.

ü  Større børn evt. en naturlegeplads.

ü  Legeplads-ideerne udgår fra Fælledens nordøstlige hjørne.

Hus:

Udgangspunktet er en kærne med toilet, vand, vask, bad, omklædning, mindre mødelokale og en stor overdækket terasse. Huset skal ”gro”, så det ad åre kan rumme:

ü  Start og slut for naturvandringer

ü  Huse muligheder for de lokale dagplejere.

ü  Være ramme for natur-undervisning.

ü  Rumme møder for de lokale foreninger.

ü  Være info-central og evt. museum  for lokalhistorien.

ü  Strøby Husflidsskole flytter ind med sine aktiviteter.

ü  Scenefaciliteter i forb. med den store overdækkede terasse til koncerter o.lign.

ü  …………..

(ref. Belinda/August, Strøby Borgerforening)