Referat for Borgermøde om Strøby Fælled

tirsdag. d. 1.nov. 2011 i Strøby Forsamlingshus

Aftenens ordstyrer:   Poul Madsen

1.   Velkomst og igangsætning ved formand Henrik Bertram Pedersen.

Kommentarer fra deltager:

Sara Berg, Kommuneplanlægger: Der skal laves et kommuneplans tillæg hvor det overordnet beskrives , at Strøby Fælled – den tidligere fodboldbane - er et kommunalt ejet område med fri offentlig adgang. Hvad der skal være på området af anlæg og aktiviteter er der derved ikke taget stilling til.

August  Hansen, bestyr.medlem i Borgerforeningen:   Mødet i dag går ud på at vi har en skitse som vi kan gå videre med og at det bliver synligt hvad vi i Strøby ønsker Strøby Fælled skal bruges til.

Poul Madsen, ordstyrer:  Det er vigtigt at man har en plan med et endeligt  mål –  en plan hvor man også viser, hvordan man trinvis over tid kan arbejde mod målet.

Henrik Bertram, formand: Der er ikke noget modsætningsforhold mellem det pt. manglende kummuneplanstillæg og at vi i dag arbejder med borgernes ønsker.  Det drejer sig også om at arbejde sammen om fælles interesser og ønsker med bl.a. Tryggevældehus-gruppen og Martin A. Hansen-projektet.

2.    Gruppearbejde, hvor vi specificerer/konkretiserer de ideer til udnyttelse af Strøby Fælled, som blev resultatet af sidste møde.

Grupperne gik i gang med at arbejde med ideerne og der var en

livlig debat omkring bordene.

Side 2

3.   Plenum, hvor vi

a.   samarbejder gruppernes forslag til et fælles forslag.

b.   i fællesskab laver en skitse til beliggenheds-plan for de foreslåede aktiviteter mm.

Vi samledes omkring en stor skitse af Strøby fælled, hvor vi i fællesskab satte farvede symboler for placering af de fremkomne ideer.

(Kommer som bilag til dette referat.)

Lysegrøn – småbørnslegeplads

Orange – fodbold/boldbane – Petanqbane langs træerne

Lilla – storelegebørn  leg og motion/ parcour

Lysegul – hundeområde

Grøn- langs træer overdækket terrasse til borde/bænke/grill

Grøn- terrasse/overdækket i forbindelse med huset.

·        Ideer omkring huset: Med udgangspunkt i de eksisterende faciliteter skal huset ad åre, når det står færdigt, rumme:

1.   Toilet og bademulighed.

2.   Lokale til omklædning, mødeaktiviteter for lokale foreninger, start-slut på naturvandringer, undervisning af skoleklasser, ”vejr-ly” for dagpleje-mødre på legepladsen mm.

3.   Info-center for Tryggevælde Ådal, evt. med tilknyttet museumsdel, altså et Tryggevældehus.

4.   Strøby Husflidsskole flytter sine aktiviteter hertil.

Side 3

”Køreplan” for huset:

·        Brug af huset som det er, med de nødvendige renoverings opgaver inden for de eksisterende rammer. Kan til en begyndelse rumme ovennævnte aktiviteter under pkt. 1 og 2.

·        Opførelse af nyt hus hvor der kan bygges til i etaper.

Vigtigt at vi får lavet en skitse over Strøby fælled, med en fremtidsplan for hvordan det skal se ud om 10-15 år.

Omkring huset skal der afsættes plads til dens fremtidige vækst og de forskellige brugerne skal nærmere beskrive deres ønsker. Når dette er sket må vi involvere fagfolk til at hjælpe os med de endelige udformninger af ideerne.

Det blev også påpeget fra flere sider, at vi løbende skal holde offentligheden, medlemmerne og politikerne informeret om arbejdet med Strøby Fælled. Kun sådan kan vi aktivere Strøbys borgere til deres absolut nødvendige involvering i projektet

Referenter     August og Belinda